Publicerat den 16 juni 2017

Spara på utsläppen - ta tåget till värmen!

Svenskar flyger som aldrig förr men den där semesterresan ner till Medelhavet kostar också ett halvt ton i koldioxidutsläpp. Tåg är i många fall både dyrare och betydligt krångligare. Men det går, för den som har tålamod och är villig att lägga lite mer tid på själva resandet.

Svenskarna flyger mer för varje år som går. Mellan 1990 och 2014 ökade våra internationella resor med 130 procent. Trots utbredd klimatoro uppger ändå 60 procent av svenskarna att de tror de kommer att flyga lika mycket i framtiden, enligt en undersökning från KLM/Ipsos i mars.

Men en enda flygresa tur och retur till Medelhavet  belastar miljön med totalt ett halvt ton koldioxid. 

– Vi tycker man ska ta tåget i högsta möjliga mån, när det är möjligt. Men ska man lite längre bort kan det ju vara svårt. Tyvärr är det i dag både krångligt och dyrt att åka tåg genom Europa, säger Helena Myrman, projektledare på nätverket Schyst resande som flera fackförbund och organisationer, som Fair Action, står bakom. 

Tåget tar inte bara längre tid utan är också i de allra flesta fall dyrare än flyget. Dagens ETC har jämfört priser och tidsåtgång för resor till populära turistmål i slutet av juli. Skräckexemplet är Stockholm – Málaga som tar runt 40 timmar enkel väg och kostar över 8 000 kronor per person. Men för kortare sträckor går det att faktiskt att komma betydligt lindrigare undan. Stockholm – Berlin med Veolias nattåg kostar knappt 1 100 kronor och tar runt 20 timmar. 

En som vet det mesta om tågresande är Svante Sjöstedt från Göteborg. 2008 lovade han sig själv att inte flyga privat på tio år och det har han hållit. Istället har det blivit flera långresor med tåg.  

– Jag tågluffade med min fru och två barn ner till Italien i somras där jag har släktingar och det blev en jättefin resa. Vi åkte över alperna, stannade till några timmar i Hamburg, München och Basel, berättar Svante Sjöstedt. 

Sedan 2008 har han tagit tåget till städer som Budapest, Amsterdam, Berlin och London. De senaste åren har det dock blivit allt krångligare att resa på räls. SJ erbjuder inte längre utlandsbokning och flera internationella nattågslinjer har lagts ned, bland annat i Danmark och Tyskland. Svante Sjöstedt tog hjälp av en resebyrå får att boka förra sommarens tågluff. 

– Det krävdes mycket planering och det känns som att det idag krävs att man är lite av en entusiast, säger han. 

Hans bästa tips för den som vill resa med tåg men är ovan är att köpa ett Interrailkort, ta hjälp av en resebyrå för bokningar och se till att ha gott om tid för alla byten längs med vägen.  

– Sedan har jag på senare tid upptäckt att det finns en Facebook-sida som heter Tågsemester. Där skickar folk in frågor hela tiden och så kommer massa tips på hur man kan åka, säger Svante Sjöstedt. 

Läs hela artikeln på Etc.se