Publicerat den 1 april 2011

O)hållbar turism? Kränkningar av mänskliga rättigheter inom turistindustrin

Vem ansvarar, vad kan man göra som konsument? På många håll i världen är turismen en drivande kraft för socioekonomisk utveckling och branschen är på stark tillväxt.

Turistindustrin ter sig oproblematisk i skenet av mantrat: turism skapar jobb! Men kränkningar av mänskliga rättigheter är vanliga, visar en rapport från brittiska organisationen Tourism Concern som Jenny Eriksson varit med och tagit fram. I den här presentationen presenteras ett urval av artiklar ur FN:s allmänna förklaring för de mänskliga rättigheterna som rapporten bygger på och vi får se hur dessa artiklar relaterar till turistindustrin i ett antal utvecklingsländer.

Presentationen avslutas med belysning på ansvarsfrågan där vi också kikar på Schyst resandes rekommendationer till researrangörer och konsumenter. Jenny Eriksson är konsult i mänskliga rättigheter, MR-piloterna.

Tid: 1 april, kl. 16.00.

Plats: Sensus på Södra Hamngatan 29, Göteborg

Arrangör: Studieförbundet Sensus.