Lokal ekonomisk utveckling och turism

Turistorter blomstrar och kommers och aktiviteter kring turismen genererar stora summor pengar. Men det pågår ett ekonomiskt läckage inom turistnäringen – vinsten går ofta tillbaka till flygbolag, hotell och turismföretag i turisternas hemland. När det egentligen är det lokala samhället som borde skörda vinsterna.

Buffén står uppdukad, kylda drinkar finns i överflöd och barnen får gratis glass. Lata dagar i solen vid poolen och var-dagsbekymren lämnade hemma. All-inclusive är ett populärt koncept och lockande alternativ när semesterresan ska bokas.

Men av pengarna som spenderas kommer endast en liten del den lokala marknaden och det lokala företag till godo. Det beror dels på att researrangörerna ofta väljer att samarbeta med stora internationella leverantörer av varor och tjänster, snarare än med lokala företag. En stor del av vad man betalar för sin resa (flyg, hotell, försäkringar etc) går rakt i fickorna på de transnationella företagen.

En annan viktig aspekt gällande all-inclusive är att livsmedel och drycker ofta är importerade, vilket innebär att den lokala produktionen inte kan växa. Vidare utförs aktiviteter, transporter och utflykter av hotellen själva eller så väljer man att samarbeta med internationella företag. Det är inte svårt att förstå hur det är för lokala näringsidkare att konkurrera i den situationen, då de inte har samma medel eller tillgång till marknadsföring, språkkapacitet infrastruktur etc.

De intäkter som blir kvar i destinationslandet är framför allt löner till lokalanställda vid hotellanläggningarna. De pengar som skulle ha spenderats utanför hotellanläggningen i form av restaurangbesök, dricks, shopping, betalning för aktiviteter, till guider och chaufförer är vid all-inclusive turism kraftigt reducerat.

Som resenär kan du påverka genom att välja medvetet när du bokar din resa. Lokala hotell, restauranger och marknader väntar på att få erbjuda nya upplevelser och minnen. Dessutom ofta till ett lägre pris.

Researrangören har även ett ansvar att använda sig av den lokala marknaden genom att till exempel köpa lokalproducerad mat och varor, köpa in lokala tjänster samt anlita hotell som finns på orten.

Läs mer i rapporten: Utsugning av vissa, guldkant för andra