Klimat och turism

Vi är många som älskar sol, bad och varma kvällar på semestern.Exotiska länder som Thailand, Mexiko, Vietnam och Indien lockar med underbara paradisstränder. Men vårt turistande sliter på miljön och har negativ påverkan på vårt klimat.

Vårt allra största klimatproblem är flyget. Flyget släpper ut drygt tre procent av världens koldioxidutsläpp, vilket i sin tur står för närmare fem procent av den totala uppvärmningen. Anledningen är bland annat att utsläppen på hög höjd gör växthusgaserna mer potenta, samt att de moln som bildas som svansar bakom högt flygande plan, i sig hjälper till att blockera värmeutstrålningen från jorden.

Nya flygplan är mer bränsleeffektiva, vilket i sig är bra, men effektiviseringen har fört med sig en utökad marknad av lågprisbolag. Lågprisflyg har, liksom charterflyg, fördelen att man försöker tränga in så många som möjligt per plan, vilket leder till mindre utsläpp per person och kilometer. Nackdelen är dock att det lägre priset möjliggör för ännu fler att flyga.

Att vara en medveten flygresenär är ett första steg till en bättre miljö: 

  • Flyg mer sällan, stanna borta längre.
  • Res med miljön i åtanke när du är på plats. Tåg är ett bra alternativ.
  • Direktflyg är alltid är att föredra, framför en resa med mellanlandning.
  • Testa din klimatpåverkan och se hur du kan minska den på: www.klimatkontot.se

Som turist kan också små enkla val som att vara sparsam med vattnet i duschen, sortera tomflaskor och spara på elen faktiskt göra skillnad. Att äta på den lokala restaurangen, handla frukt och grönt på marknaden och köpa souvenirer och kläder producerade inom landet, ger invånarna en chans att försörja sig själva, samtidigt som miljöbelastande transporter minskar.

Att göra ett aktivt val när man väljer boende är också viktigt. En del researrangörer har märkningar av hotell, både vad gäller miljö och arbetsförhållanden. Våga fråga när du bokar din resa! Och om du på plats märker att hotellet inte verkar rena avloppet eller sortera sopor, kan faktumet att du faktiskt påpekar det, vara startskottet för förändring.

Med tydlighet hos resebranschen och större ansvar för miljö- och klimatpåverkan, kommer konsumenterna lättare kunna välja det miljövänliga alternativet. Ökade krav från konsumenterna ihop med forskning och utveckling för klimatförbättrande åtgärder, innebär sannolikt ett ökat utbud av hållbara produkter och tjänster. Då är vi på rätt väg att på allvar få ett hållbart resande som skonar miljön både ur ett globalt och ett lokalt perspektiv.