VILKET ALKOHOLAVTRYCK GÖR DU PÅ RESAN?

En varm kväll på turistgatan är barerna många, ölen iskall och priserna låga. Då dricker den svenska turisten mer än annars. Det vi sällan tänker på är att vårt borta är någon annans hemma. Och att en så stor tillgång på billig alkohol har en baksida för de som bor på semesterorten året runt. Vad kan vi som vill resa schyst göra för att inte bidra till en osund alkoholkultur?

Visste du att i länder där turismen ökar, ökar de alkoholrelaterade problemen?

Där turisterna finns, finns också alkoholen. Det påverkar lokalbefolkningen på flera sätt. Utöver att de får stå ut med fulla turister så gör den ständiga närvaron av alkohol att de som jobbar med turisterna, på barer, som guider eller på hotell, dricker mer och får egna problem.

I Thailand har alkoholkonsumtionen ökat de senaste 40 åren. Från att ha legat på låga nivåer under 70-talet är alkohol idag den främsta orsaken till för tidig död. Drickandet har också lett till en ökning av våld i nära relationer, trafikolyckor och andra problem. Mest dricker de som bor i turistområden och de som jobbar med turism.

I Kambodja har frivilligorganisationer sett att ungdomar inom turistnäringen anammat resenärernas dryckesvanor. Turisternas höga konsumtion under en vecka eller två blir en ständig ”semesterkonsumtion” hos lokalbefolkningen. 58% av landets kvinnor har utsatts för våld av sin make eller en släkting som druckit.

Bild på överbefolkad strand med texten: Mysiga hemmastranden?

Miljoner turister på din gata

Tänk dig att bo på på en plats som besöks av tiotals miljoner turister varje år. Turister som vill unna sig och festa till det till max under just sin semestervecka. Det är verkligheten för de som bor på några av våra populäraste resmål och på flera av dem har invånarna nu tröttnat ordentligt. 

Bild på sedelbunt med texten: Pengarna avgör

Cash is king

Turism ger arbetstillfällen och pengar – och turisterna gillar att dricka. Därför anges turismen ofta som ett skäl av regeringar att inte införa lagar som skulle öka folkhälsan och förebygga missbruk. Till exempel lagar som säger att man inte får göra alkoholreklam hur som helst, eller sälja till minderåriga. Ofta lobbar också alkohol- och turistindustrin mot sådan lagstiftning.

Många länder i Asien, Afrika och Latinamerika saknar en fungerande alkohollagstiftning. Det gör dem mer sårbara och mottagliga för påverkan.

Mauritius är ett av många ställen där alkoholskatten har sänkts efter påtryckningar från turistindustrin. Något som haft en tydlig baksida i fler alkoholrelaterade trafikolyckor, beroende och sämre hälsa. 

Också på Sri Lanka är frågan om sänkt alkoholskatt aktuell. Även där är det främsta skälet att locka fler turister. 

Eller ta Brasilien, där alkoholindustrin tillsammans med FIFA drev på för ett slopat alkoholförbud på läktarna under fotbolls-VM 2014. Ett förbud som införts för att minska läktarvåldet. (Så här gick det)

Gif som visar hur alkoholen är med på varje del av resan, från flygplatsen till hotellet.

Guldkanten på resan? 

Att fattigdom, ohälsa, trafikolyckor och våld i hemmet ökar där det dricks mycket vet de flesta om. Samtidigt har många turister en romantisk idé om att alkohol sätter den där extra guldkanten på semestern. Alkoholen går som en röd tråd från reportagen i resetidningarna till taxfree-shopen på flygplatsen och välkomstdrinken på hotellet. Men när vi åker hem efter en vecka i solen finns de som får leva i fest och fylla 365 dagar om året.

Fejkreklam för alkohol

Ta en öl – bli snygg. Ta en drink – bli framgångsrik.

Låter det konstigt? Så ser marknadsföringsstrategin ut för alkoholindustrin som vill expandera utanför väst där vi ”inte kan dricka så mycket mer än vi redan gör”. Nu riktar de in sig på nya marknader där alkoholkulturen ännu inte rotat sig.

Som ett av världens största spritföretag uttrycker det: ”Unga människor som söker västerländsk livsstil brukar i allmänhet börjar med att dricka öl och sedan ta steget upp till sprit. (Våra) varumärken är skapade för att attrahera dessa uppåtsträvande och ambitiösa konsumenter”. Enligt dem attraheras unga många gånger av en västerländsk livsstil och tar del av den genom film, Internet och inte minst i möten med resenärer.

Gif med alla veckans dagar och bild på drinkar

Låter det här som din semestervecka? 

Det många inte tänker på är att de som arbetar och bor i nära kontakt med turism lever med ditt och andras semesterdrickande 365 dagar om året. Vilket avtryck lämnar du på resan?


Därför är alkohol en fråga för Schyst resande

  • Alkoholen orsakar 3,3 miljoner människors död varje år. För människor i produktiv ålder är alkohol den främsta dödsorsaken i världen. 
  • Alkohol är ett av de största hindren för individer och samhällens utveckling och berör minst 12 av de 17 globala målen för hållbar utveckling. 
  • Med minskad alkoholkonsumtion stärks människors hälsa, olyckor och dödlighet minskar, barn får bättre förutsättningar i skolan och hunger och fattigdom minskas. Även miljöaspekter berörs då det till exempel går åt 300 liter friskt vatten för att tillverka 1 liter öl.


Vill du veta mer?